Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Zorg voor actieve herhaling

Het laten ophalen van informatie activeert de hersencellen die de informatie eerder hebben opgeslagen. Dit versterkt de verbindingen tussen de hersencellen, waardoor de informatie beter wordt opgeslagen in het langetermijn­geheugen. De vergeetcurve laat zien hoeveel informatie mensen gemiddeld onthouden over tijd. De curve is exponentieel, dus kort na het leren vergeet je relatief veel. Na een dag is ongeveer de helft van de informatie al vergeten.

Het is daarom belangrijk om studenten regelmatig actief, dus niet door her­haling van instructie maar bijvoorbeeld met een quiz, kennis op te laten halen uit hun langetermijngeheugen. Het oefenen met het ophalen van informatie wordt ook wel retrieval practice genoemd. Dit kan nog eens versterkt worden door een aantal keer actief te herhalen, maar met een bepaalde tijd ertussen: gefaseerd leren of spaced practice. Het helpt ook om af te wisselen wat en in welke volgorde je leerstof laat ophalen: interleaved practice. Belangrijk hierbij is dat de herhaling niet te snel komt. Leren werkt goed wanneer informatie wordt opgehaald die bijna vergeten is.

 

Hoe kun je de leerstof actief laten herhalen?

  1. Braindump

Vraag studenten om uit hun hoofd alles wat ze weten over een relevant onderwerp op te schrijven of te tekenen. Dit wordt ook wel free recall genoemd. Het geeft jou en je studenten inzicht in welke kennis studenten écht in hun geheugen hebben zitten. Met deze informatie weet je als docent hoe je je lessen verder vorm kunt geven.

Verder kan zo’n braindump studenten ook helpen om het hoofd leeg te maken, waardoor ze meer cognitieve ruimte overhouden voor het opnemen van nieuwe informatie. Probeer het onderwerp wel specifiek te maken, zodat het een behapbare taak blijft.

 

  1. Retrieval grid

Retrieval practice challenge grids, of simpelweg retrieval grids zijn een soort schaakborden waarop studenten heen en weer springen om vragen te beantwoorden of vaardigheden te tonen. Ze doen dit op hun eigen snelheid en volgorde en kunnen daarbij voor een makkelijke of juist moeilijke vraag kiezen. Het is een leuke manier om kennis op te halen en jezelf te testen, waarbij ook een spelelement kan worden toegevoegd ter motivatie. Je kunt studenten ook een retrieval grid geven en hen in duo’s of groepjes één voor één grids laten beantwoorden of aantonen. Laat hen daarbij eventueel punten bijhouden en zo zien wie de leerstof het best beheerst. Herhaling is hierbij het belangrijkst.

 

  1. Toets regelmatig formatief

Laat studenten wekelijks of vaker een quiz maken met daarin vragen over de behandelde leerstof. Maak hier een gewoonte van. Vraag studenten bijvoorbeeld om iedere vrijdagmiddag om uiterlijk 15:00 de quiz te maken. Door dit wekelijks te doen wordt het een gewoonte en zullen studenten zich er beter aan kunnen houden.

Daarbij zijn de quizzen een goede herhaling en een spiegel voor studenten. Bovendien geven ze jou als docent data voor je volgende lessen. Wat zijn bijvoorbeeld veelvoorkomende misconcepties? Wat gaat al heel goed? Vraag daarbij niet alleen naar recente lessen, maar herhaal ook juist de lessen van de weken daarvoor (spaced practice) en wissel de inhoud af (interleaved practice). Dit stimuleert actief denken.

 

 

Bronnen

Tanaka, K. Z., Pevzner, A., Hamidi, A. B., Nakazawa, Y., Graham, J., & Wiltgen, B. J. (2014). Cortical representations are reinstated by the hippocampus during memory retrieval. Neuron, 84(2), 347–354.

Jolles, D. D., Van Buchem, M. A., Crone, E. A., & Rombouts, S. A. (2013). Functional brain connectivity at rest changes after working memory training. Human Brain Mapping, 34(2), 396–406.

Ebbinghaus, H. (1885). Über das Gedächtnis: Untersuchungen zur experimentellen Psychologie. Berlijn: Duncker & Humblot.

Murre, J. M., & Dros, J. (2015). Replication and analysis of Ebbinghaus’ forgetting curve. PloS one, 10(7), e0120644.

Taylor, K., & Rohrer, D. (2010). The effects of interleaved practice. Applied Cognitive Psychology, 24(6), 837-848.

Weinstein, Y., Madan, C. R., & Sumeracki, M. A. (2018). Teaching the science of learning. Cognitive Research: Principles and Implications, 3(1).